Dag 1:

Dag 2:

Dag 3:

Dag 4:

Dag 5:

Dag 6:

Dag 7:

Dag 8:

Dag 9:

Dag 10:

Dag 11:

Dag 12:

Afrejse fra Danmark, flyskift i Europa

Ankomst, lufthavnsafhentning, indkøb, ankomst Sharkati, briefing.

Morgen bush-vandring, fugleforedrag, safari i safaribil m. sundowner,

Morgen flod-vandring, foredrag om biosfærereservatet og om næsehornskrigen

Egne walks, naturforedrag, Mikroskopsafari

Fugletur i haven, abemenneske-foredrag, natsafari i safaribil

Morgensafari i bil, apartheid-foredrag, Lampesafari, Sydkorset og stjernehimlen

Egen dag eller tilkøb af 1-dags tur til Marakele Nationalpark

1-dags tur: Landsbyskole, township, souvenirbutikker, indkøb

2-dages tur: Pilanesberg nationalpark, natsafari i parken, overnatning i gæstehus

2-dages tur: Pilanesberg nationalpark, regeringsbyen Pretoria, lufthavn

Flyskift i Europa, hjemkomst Danmark

Dag 1:  Afrejse fra Danmark

Afrejse fra Kastrup normalt om aftenen. Man skal skifte fly i Europa.

Bagagen skal checkes ind helt til Johannesburg.

Dag 2: Ankomst til Sydafrika og Sharkati

I bliver afhentet af vores chaufførguide i Johannesborg lufthavn om morgenen. Herefter køres der nordpå gennem den smukke Limpopo-provins til Waterbergs Sharkati reservat.

Der gøres holdt undervejs for indkøb mm. Om aftenen byder vi på en velkomstdrink og giver forskellige informationer om opholdet.

Dag 3: Bush-walk,  foredrag om trækfuglenes gåde, safari med sun-downer

Bush-walk er en guided vandretur i reservatet, hvor vi til fods prøver at komme helt tæt på de mange vilde dyr i reservatet. Til fods er man på dyrenes og naturens hjemmebane og samtidig kan man bedre se og røre ved tingene. Til fods lægger man også mere mærke til de små ting som fugle, blomster, insekter, træer og dyrespor -og hører både savannens liv og uendelige stilhed...

Vi vil på turen passére forbi et af reservatets vandhuller, hvor dyrene kommer for at drikke. Her findes også et skjul, hvor man har mulighed for at overnatte.

Turen tager et par timer og er ikke anstrengende.

Efter frokost vil vi for de interesserede fortælle om, hvordan de danske trækfugle kan finde vej helt til Sydafrika om efteråret og tilbage igen til samme sted om foråret. Bruger de stjernerne, solen eller magnetisme? Og hvordan kan de unge fugle overhovedet finde vej, når de ikke følges med de gamle? Og hvad sir' de sydafrikanske fugle til, at milliarder af sultne, europæiske trækfugle invaderer deres sydafrikanske spisekammer hver vinter?

Hen på eftermiddagen, når dyrene igen er blevet aktive efter middagsvarmen, kører vi på eftermiddagssafari i vores specialbyggede safaribil. Det gælder om at være stille og opmærksom -og have kikkert og kamera klar, når lejligheden pludselig byder sig. Vi har gode  chancer for at se de forskellige dyr. Men som altid med naturen er den uforudsigelig.

I løbet af opholdet skal vi dog nok få krydset de fleste af reservatets store pattedyrarter af.

Vi slutter ved solnedgangstid på et udsigtspunkt, hvor vi betragter den legendariske afrikanske solnedgang, mens vi nyder en sundowner.

Dag 4: Morgenvandring langs floden, foredrag om Biosfærereservatet og om Næsehornskrigen

Denne morgen går vi ned til floden og bruger et par timer på at udforske breddernes dyre-, plante- og fugleliv. Vi går på dyrestier, gennem vegetationen og på flodens klipper og bruger tid på at lytte og se. Flodens vandstand svinger meget gennem året. I det tørre vinterhalvår (juni-november) står vandet stille i små-søer mens floden i sommerhalvåret (december-maj) er en brusendeog rivende strøm.

Om morgenen er fuglene livlige og vi vil nok se fugle som flodørne, isfugle og andre eksotiske arter. Dyr, man kan være heldig at se er Marekatte-aber, Vandbuk, Hulepindsvin, Vortesvin og andre dyr, der kommer ned for at drikke. Planterne hernede i vandkanten er også anderledes end på den tørre, højere liggende savanne.

Om eftermiddagen vil vi holde et foredrag om Waterberg Biosphere reservatet, hvori Sharkati ligger. Hvad er et UNESCO Biosfære-reservat egentlig, hvad er kriterierne for at udpege det og hvordan beskyttes de store naturværdier? Endvidere holder vi et foredrag om hvordan Sydafrikas næsehorn nu er udrydningstruede, fordi krybskytteriet efter deres horn til det illegale asiatiske marked er eksploderet de sidste år.

Dag 5:  Egne bushvandringer, Naturforedrag og Mikroskopsafari

Om morgenen kan man udforske reservatet på egen hånd. Du får et kort over reservatet med angivelse af ture af forskellig længde.

Det er en hel særlig oplevelse, stille og forsigtigt at bevæge sig ind på reservatets dyr. Gå helst få sammen, da støj og snak let skræmmer dyrene. Da Sharkati ikke har de rigtig farlige pattedyr, behøver du ikke bekymre sig om at blive spist af en løve eller trampet ned af en elefant. Og selv om reservatet er stort, er det svært at fare vild.

Efter frokost holder vi et interessant foredrag om Sydafrikas natur, dyr og planter, herunder hvordan de over millioner af år er tilpasset hinanden og den barske natur, de lever i.

For de nysgerrige har vi indsamlet forskellige spændende dyr og planter, som vi efterfølgende vil kigge på under vores stereo-mikroskop. Små, anonyme dyr, som man næppe ville bemærke i bushen, vil være en helt fantastisk oplevelse under et mikroskop. Her kan man se og forstå detaljer, som man ikke anede eksistensen af.

Sent på eftermiddagen vil en række dyr normalt komme og drikke lige udenfor lodgen. Så tag din sundowner og safaristol og sæt dig musestille og betragt dyrene, mens solen går ned.

Dag 6:  Fugletur i haven,  Abemenneske-foredrag, Natsafari i  safaribil

I lodgens frodige have er der et helt utroligt fugleliv. Især om morgenen og om eftermidddagen er de mange farvestrålende fugle rigtig aktive. Vi går en tur i haven sammen om eftermiddagen og kigger og fortæller om havens fugle og deres levevis.Der er et utroligt fugleliv i lodgens frodige have og især om morgenen er det godt at gå i haven eller sidde på terrassen og betragte de mange eksotiske fugle. Vi har også sat fuglenet op i haven, så vi kan se mange af fuglene i hånden.

Efter frokost holder vi et spændende foredrag om Sydafrikas tidligste mennesker. I Sydafrika og bl.a. her i Waterbergområdet stod menneskets vugge og vi på spændende vis fortæller om de tidligste "abemennesker", der levede bl.a. på Sharkati for over 3 mill. år siden.

Vi fortæller også om de senere 2-benede abemennesker og om hele menneskeslægtens/vores forfædres udvikling her i Sydafrika.

Om aftenen når mørket har sænket sig, tager vi på nat-safari.

Millioner af stjerner oplyser den afrikanske nattehimmel og der er mange dyr, der først blive aktive nu. Det er bl.a. pattedyr som leoparder, hyæner, genetter, ørkenlos, springharer og bush-babyer, der jager om natten.Fuglemæssigt vil vi høre og se natteravne og måske også ugler. Vi har en kraftig spotlight med.

Der er en helt særlig stemning i bushen om natten og for de fleste er det en meget stor oplevelse.

Dag 7:  Morgensafari i safaribil, Apartheid-foredrag, Lampesafari, Sydkorset og stjernehimlen

Vi starter dagen med en morgensafari i safaribilen. Vi kører gennem den kølige bush og ud på savannerne. Vi stopper og fortæller når vi ser dyr eller andre spændende ting. Man vil efterhånden kunne kende og sætte navn på de fleste af de vilde dyr vi møder, men nye, spændende og uventede ting kommer hele tiden til, så man bliver aldrig rigtig færdig med safari...

Efter frokost holder vi et engagerende foredrag om Sydafrikas apartheidtid. Fra apartheidens start i 1930'erne og til dagens demokratiske Sydafrika. Vi illustrerer de umenneskelige racelove, sorte tvangsforflytninger mm. Vi snakker også om tiden efter det første frie valg i 1994 og om forventningerne, succes'erne, nedturene og udfordringerne i det nye Sydafrika. Og vi snakker om dagligdagens racisme, som vi stadig møder rundt omkring. Endelig snakker vi lidt om vores kommende besøg hos NGO'en Bushveld Mission, der støtter områdets sorte landarbejderbørn og deres skolegang.

Om aftenen, når lamperne på lodgen tændes, tager vi så på ”lampe-safari”. Lodgens lamper har sit helt eget dyreliv om natten. Lyset tiltrækker mange forskellige insekter og det har de mindre rovdyr som knælere, gekkoer og kamæleoner fundet ud af. Så lamperne er om aftenen de små rovdyrs jagtmarker.

Efter mørket er faldet helt på, går vi tættere på den fantastiske sydafrikanske stjernehimmel. Millioner af stjerner oplyser den afrikanske nattehimmel, der er ret anderledes end den danske. Vi lærer at finde Sydkorset, ser mælkevejens lyshav og kigger på andre stjernebilleder og planeter som Jupiter med sine fire måner og Saturn med sine mystiske ringe.

Dag 8:  Egen dag eller tilkøbs-tur til Marakele Nationalpark

Dagen er til egen disposition. Man kan gå egne ture, sidde i skjulet ved vandhullet og kigge dyr, slappe af på terrasserne elle hvad man nu har lyst til.

Interesserede kan idag tilkøbe en tur til Marakele nationalpark. Om morgenen kører vi til parken, der ligger inde i selve Waterberg Biosfære reservatet. Marakele er en dramatisk og bjergrig nationalpark med fantastisk natur, udsigter og formationer. Det er en af Sydafrikas flotteste nationalparker.

Parken har et meget rigt fugle- og dyreliv inklusive de farlige "Big Five" (Løve, Elefant, Næsehorn, Leopard og Bøffel). Parkens vegetation er visse steder ret tæt og her kan det være sværere at spotte dyrene. På toppen af bjergmassivet ses en særpræget flora og fauna med bl.a. sukker-buske, klippespringer-antilope og sukkerfugle.

Adgangsvejen til selve toppen er nogle gange lukket pga. regn og andre forhold. I så fald holder vi os til de lavere dele, hvor der er mange dyr, og hvor vi fra sletterne bl.a. kan se op på Sydafrikas største gribbe-koloni, som holder til på de stejle bjergsider.

Marakele er malariafri.

Sent på eftermiddagen tager vi hjem mod Sharkati men stopper undervejs for at spise aftensmad. (min. 7 tilmeldte, ca. 900 Rand)

Dag 9:  Heldagstur: Landsbyskole, town-ship, souvenirs og indkøb

Vi starter dagen med at besøge en landsbyskole og et børnehjem sammen med en lokal humanitær organisation. Vi ser faciliteterne og hører om de problemer og udfordringer børnene, familierne og lærerne står overfor. Vi bliver nok også inviteret med til skolefrokost med børnene.

Efter frokost i den nærmeste lille by, kører vi en tur i byens sorte township for at se, hvordan byens sorte befolkning bor. Nogle bor meget primitivt og fattigt, mens andre har bedre forhold.

Hen på eftermiddagen besøger vi nogle afrikanske kunst- og souvenirbutikker.

Dag 10: 2-dages tur Pilanesberg Nationalpark

Pilanesberg National Park er Sydafrikas tredie største nationalpark, der ligger et par timer væk. Den er utrolig smuk og bjergrig og er hjem for et overvældende antal dyr. Her skal vi møde "the BIG FIVE", som er Løve, Elefant, Bøffel, Næsehorn og Leopard. Vi kan også se Geparder, Flodheste, Krokodiller og Vildhunde.

Parken er berømt for sin næsehorns-forvaltning og har tæt kontakt med Københavns ZOO, som støtter forskellige projekter og også køber sine næsehorn her.

Parken er malaria-fri

Vi kører tidligt om morgenen. På vejen til Pilanesberg kører vi tværs gennem det smukke Waterberg Biosfærereservat med dets høje bjerge og udstrakte savanner.

Inde i Pilanesberg nationalpark holder vi picnic-brunch i et skjul ved et vandhul, mens vi kigger på flodheste, drikkende antiloper og eksotiske fugle. Vi fortsætter vores safari og spiser senere en let frokost i parkens restaurant, mens vi ser dyrene passere tæt forbi på vej til og fra det nærliggende vandhul.

Vi fortsætter vores safari og om eftermiddagen indlogerer vi os i vores gæstehus lige udenfor parken.

Kl. ca. 17 bliver interesserede deltagere hentet i en af nationalparkens safaribiler og vi tager nu igen ind i parken på en ca. 2-timers skumrings-safari, hvor chancerne for at se bl.a. løver, leoparder og andre nataktive dyr er størst (ca. 400 Rand/person, som betales kontant på stedet)

Når vi kommer hjem, vil gæstehusets restaurant stå klar med aftensmad.

Dag 11: 2-dages tur Pilanesberg, regeringsbyen Pretoria, Lufthavn

Efter en gry-tidlig kop kaffe og en "rusk"- tager vi igen ind i Pilanesberg Nationalpark for at lede efter dyr, vi evt. ikke så dagen før..

Sent på formiddagen forlader vi nationalparken og kører mod regeringsbyen Pretoria. Det er vores sydafrikanske chaufførguide, der leder denne del af turen. Vi kører op igennem ambassadekvarterets jakaranda-alléer til den berømte regeringsbygning Union Buildings. Det er en 275 meter lange sandstensbygning i engelsk monumental stil og blev bygget i 1913 efter boer-krigen. Den er meget majestætisk og de to fløje repræsenterer dels boer-befolkningen dels den engelske befolkning. Vi kører også ned igennem centrum og oplever regeringsbyens pulserende liv.

Herefter går turen til lufthavnen, hvor vi ankommer i god tid før flyafgang.

Dag 12:  Hjemkomst til Danmark

Efter flyskift i Europa lander vi atter i Danmark.